Kivisydän (aikaisemmin tunnettu Kallioparkkina) on herättänyt kiivasta keskustelua Oulussa viime vuosina ja tunteikkaistakin vastusteluista huolimatta rakentaminen on nyt käynnistynyt. Päätös on nyt tehty ja on hyvä katsoa tulevaisuuteen ja mahdollisuuksiin, mitä se voi tuoda.

Oulun tulevaisuus ”Pohjoisen metropolina” tarvitsee keskustan kehittämistä autottomaksi ja kävelijäystävällisemmäksi. Kaupunkimainen, elävä keskusta houkuttelee yrityksiä ja investointeja, joita Oulu nyt hyvin kipeästi kaipaa.

Mielikuvaani kauniista, pohjoisen talvikaupungista ei kuuluu moottoriliikenne aivan kaupungin keskustassa. Se, että keskustat Suomessa ovat yleensä aika autovaltaisia (vrt. Muut Euroopan kaupungit) johtuu siitä, että Suomessa autoistuminen ja kaupungistuminen sattuivat samaan aikaan, kun esimerkiksi keski-aikaisissa kaupungeissa autot tulivat kaupungin keskustaan niiden kehityttyä jo nykyiselleen, eikä autot tällöin mahtuneet kapeille kaduille.

Nyt Ouluun tuleva jättimäinen maanalainen autohalli, Kivisydän, imee suurimman osan keskustassa maan päälle pysäköidyistä autoista kallion sisään ja vapauttaa tämän arvokkaan kaupunkitilan kävelijöille ja pyöräilijöille, niille kelle se todella kuuluu. Yksi parkkipaikka vie tilaa 12,5neliötä ja niitä Oulun keskustassa riittää… Panostukset Kivisydämeen onkin näyttävä aidosti keskustassa asuvien, siellä kävelevien ja pyöräilevien arjessa. Katuja on oikeasti suljettava autoilta ja parkkipaikkoja maan päältä vähennettävä.

Kallioparkki

Kivisydämen myötä olemme nyt saamassa mahdollisesti puhtaamman ja autovapaamman keskustan. Kivisydän toimii väestönsuojatilana 3000:lle hengelle. Kaupunkitilaa vapautuu siis myös asumiselle! Taloyhtiöt voivat ostaa pysäköintipaikkansa Kivisydämestä, joten keskustakortteleiden sisäpihat vapautuvat puistoille ja yhteisiksi oleskelualueiksi. Tämä on asia, johon kaupungin on ohjattava vahvasti.

Minun kasvoilleni nousee hymy kun ajattelen asumisen laadun parantumista ja kivempia sisäpihoja ja asioita, joita voimme saada julkiseen käyttöön keskustaan; uusia kävelypainotteisia katuja, käteviä pyöräkaistoja, aukioita, toreja, erikoisliikkeitä, enemmän tapahtumia, kaupunkitaidetta, ihmisvilinää, liikenneturvallisuutta, puhtaampaa ilmaa, leikkiviä lapsia, puuistutuksia, pyöräparkkeja, viihtyisiä sisäpihoja, viljelypalstoja…

Kallioparkkia vastustaneet ovat vaatineet toisenlaista autottomuutta. Sellaista aidompaa autottomuutta, jolla keskustaan ei omalla autolla pääsisikään vaan sinne tultaisiin julkisilla kulkuvälineillä ja pyörällä tai jalan. Ajatus niin toimivasta joukkoliikenteestä on ihana ja erittäin tavoiteltava asia minustakin. Kuitenkin kaupunkimme hajautuneessa yhdyskuntarakenteessa, jossa uudetkin asuinalueet ovat rakennettu autoriippuvaisiksi (esim. Metsokangas) kävisi niin, että keskusta näivettyisi entisestäänkin ja moottoriteiden varsille syntyisi entistä enemmän ns. peltomarketteja, joihin autolla pääsy on tehty enemmän kuin helpoksi. Tähän suuntaan on jo menty; Zeppelinin laajennus, Zeppeliniä kolme kertaa suurempi tuleva Ritaparkki ja viime kuussa uutisoitu Outlet-kylä Tupokselle.

Toivon, että kun politiikassa aletaan laajemmin kantaa vastuuta ympäristöstä ja saamme tiivistettyä kaupunkia täydennysrakentamisella ja täten saamme toimivan joukkoliikenneverkoston, niin yksityisautolla keskustaan saapuminen on kannattamatonta. Siinä tilanteessa olisin valmis vaikka asettamaan tietulleja. Tällöin Kivisydämen tiloja voidaan ottaa muuhun käyttöön.

Lähteet:

Kuva 1: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kallioparkkia-aletaan-louhia-elokuussa/600319/

Kuva 2: http://www.carfree.com/pict/1h073-480.jpg

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *