Hollihaan puistoa uudistetaan paraikaa, mutta samalla sen tulevaisuus näyttää epävarmalta. Puistosta melkein puolet sen pinta-alasta ottamista asun­to­ra­ken­ta­mi­selle on alettu selvittämään. Kaupun­ki­ra­ken­teen laajentamista virkis­ty­sa­lu­eelle perustellaan keskustan asukasmäärän kasvat­ta­mi­sella ja tontin­luo­vu­tuk­sesta saatavilla tuloilla.

Koko Hollihaan puisto on juuri kaupun­gin­val­tuuston hyväksymässä ja kuntalaisia laajasti osal­lis­ta­neessa yleiskaavassa merkitty virkis­ty­sa­lu­eeksi. Siksi tämä avaus puiston raken­ta­mi­sesta ihmetyttää suuresti. Vieläpä kun täyden­nys­ra­ken­ta­misen paikkoja on yleiskaavassa osoitettu moneen muuhun paikkaan tavalla, joka ei vähennä kaupungin viihtyisyyttä.

Oulua tulee rakentaa tiiviiksi ja kaupungin on oltava siinä aktiivinen. Puiston ottaminen raken­nus­maaksi on kuitenkin lyhytnäköistä. Lähi­vir­kis­ty­sa­lueet ovat tärkeitä hyvinvoinnin lähteitä tiiviillä kaupun­ki­a­lu­eella asuville ihmisille mutta myös muille kaupun­ki­lai­sille. Hollihaan puisto on harvoja meren rannalla sijaitsevia puistoja ja turisminkin kannalta siksi oleellinen, joskin merellisyyttä voisi tälläkin paikalla tuoda konk­reet­ti­sem­maksi esimerkiksi laitureilla ja rantoja avaamalla.

Viheralueilla kaupungissa on myös kaupun­kie­ko­lo­gisia vaikutuksia. Ne sitovat päästöjä ja parantavat ilmanlaatua. Ne pidättävät ja imevät sade- ja sulamisvesiä ja tarjoavat myös eläimille elintilaa. Unohtamatta sitä, että ne tuovat kauneutta arkeemme. Linnunlaulu kuuluu kaupunkiin.

Vaikka tontin­luo­vu­tuk­sesta saaduilla rahoilla raken­net­tai­siinkin lähisaarille uusia niittymäisiä kulke­mis­paik­koja, ei ne silti voi korvata sitä, mikä menetetään kaupungin kyljessä oleva yhtenäinen puistoalue puoliksi tuhoamalla. Jos rakentamiseen ryhdytään, tulee sen olla huomattavasti nykyistä kaavailtua pienempää ja tulot on käytettävä virkis­ty­sa­lueen laajen­ta­mi­seen saarille täysi­mää­räi­sesti.

Parempia keinoja olisi kuitenkin auto­paik­ka­normin lieventäminen ja kortteleiden täydentäminen, nykyisten rakennusten korottaminen ja ullak­ko­ra­ken­ta­minen sekä sisään­tu­lo­väy­lien bule­var­di­soi­minen. Myös korkeampaa kaupunkia rakentamalla saadaan helposti lisää asukkaita keskustaan. Pelkästään Heinäpään jo rakennetulla alueelle on arvion mukaan mahdollista saada nykyisillä normeilla 5000 uutta asukasta täyden­nys­ra­ken­ta­misen keinoilla.

Kirjoitus on julkaistu Oulu-lehden Oululaisten asialla -kolumnipalstalla 16.9.2016

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *