Eduskunnan puhemiehelle,
Hallitus on asettanut kunniainhimoiset ilmastotavoitteet, missä osana ovat merkittävät liikenteen päästövähennykset. Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen maamme kasvihuonepäästöistä. Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Oulu-Helsinki-väli on Suomen suosituin sisäinen lentoreitti ja myös merkittävä päästölähde. Alle neljän tunnin junan saaminen tälle välille toisi aidosti kilpailukykyisen vaihtoehdon lentomatkustamiselle ja auttaisi Suomea kohti vähähiilisyystavoitteita. Alle neljän tunnin juna vaatisi Helsinki-Tampere-välin pullonkaulojen poistamisen sekä kaksoisraiteen Oulusta etelään.
Pohjoisella pääradalla kulkevien junamatkustajien määrä on myös viime vuosina kasvanut merkittävästi ja kapasiteetti kasvavien matkustajamäärien kanssa on joutunut toistuvasti ahtaalle. Viime vuonna esimerkiksi Kemin ja Tampereen välillä matkustajien määrä kasvoi 7 prosenttia, yli 650 000 matkalla. Oulun ja Helsingin välissä matkustajien määrä on jatkuvassa nousussa ja vuonna 2017 matkustajamäärä nousi lähes 50 prosenttia rataan tehtyjen parannusten jälkeen. Nopeammat yhteydet hyödyttäisivät paljon myös Lapin aluetta ja sen kestävän matkailun mahdollisuuksia.
VR on pyrkinyt vastaamaan runsaasti kasvaneeseen kysyntään lisäämällä kalustoa. Kaksikerroksisia vaunuja lisäämälllä kapasiteettia on saatu kasvatettua, mutta matkustajamäärien kasvattaminen tulevaisuudessa tarvitsee radan parannuksia, jotta yhteyksien määrää voidaan merkittävästi lisätä.
Päärata ollaan oletettavasti nimeämässä osaksi Euroopan ydinverkkokäytävää TEN-T-verkostoa, joka mahdollistaa myös korotetun EU:n rahoitusosuuden hakemiselle verkostoon kuuluville rataosuuksille. Hallitusohjelmassa onkin aiheellisesti kirjattu, että EU-rahoitushakujen varmistamiseksi väylähankkeiden suunnitteluvalmiutta edistetään.
Kesäkuussa eduskunta hyväksyi lisätalousarvion, jossa hyväksyttiin suunnittelumääräraha Helsinki-Tampere-välin suunnittelemiseen, joka onkin merkittävä pullonkaula pääradalla ja joka edistää myös koko pohjoisen Suomen yhteyksien parantamista. Kriittisiä tarpeita on kuitenkin myös Tampereelta pohjoiseen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän / esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen,
mitä hallitus tekee Oulu-Tampere-välin yhteyksien parantamiselle, jotta Oulu-Helsinki-välin junayhteys nopeutuisi neljään tuntiin?
Helsingissä 10.9.2019
Jenni Pitko / Vihr.