Jätin Oulun kaupunginvaltuuston kokouksessa 23.3.2015 valtuustoaloitteen, jossa ehdotan kesäkokeiluna autottomasta Aleksanterinkadusta.
Viihtyisä kaupunkikeskusta syntyy turvallisesta ympäristöstä, missä kävelijöillä ja pyöräilijöillä on helppo liikkua. Autoilun määrää keskustassa tulee viihtyisyyden ja ilmanlaadun vuoksi pyrkiä vähentämään. Tärkeää tämän tavoitteen toteuttamisessa ovat hyvät joukkoliikenne- ja pyöräily-yhteydet keskustaan. Kallioparkin (isosti kasvavan autopaikkamäärän) myötä autojen määrä uhkaa lisääntyä valtavasti keskustassa. Siksi järkevää olisi pyrkiä vähentämään autojen läpiajoa keskustasta ohjaamalla autoja kiertämään keskusta muita reittejä. Parhaiten tämä onnistuu vaikeuttamalla läpiajoa.
Aleksanterinkatu on tällä hetkellä kuin ikävän muurimainen este, joka erottaa ydinkeskustan ja Torinrannan erilliseksi toiminnallisiksi alueiksi. Aleksanterinkatua pitkin autot ajavat kovin nopeaa vauhtia eikä se varrella ole syntynyt kaupunkimaisia toimintoja. Liikennevalojen vuoksi sen ylittäminen on hidasta. Muuttamalla Aleksanterinkatu (keskustan kohdalla) kokonaan kävelijöille ja pyöräilijöille varatuksi katualueeksi muuttuisi ydinkeskusta ja Torinranta elävämmäksi ja viihtyisämmäksi kokonaisuudeksi. Aleksanterinkadun pyöräkaistan myötä pyöräileminen keskustassa helpottuisi, mikä olisi tärkeää, jotta Oulu säilyttää pyöräilykaupunkimaineensa. Kasvava kävely-ympäristö tekisi keskustasta houkuttelevamman paikan yrittäjille ja asiakkaille.
Autoton Aleksanterinkatu voitaisiin toteuttaa kesäkokeiluna ensi kesänä. Kokeilun perusteella saisimme arvokasta tietoa liikenteen toimivuudesta ja käyttäjien kokemuksista. Kustannukset olisivat pienet, sillä kokeilun vuoksi ei tarvitsisi uusia kadun päällystettä. Myöhemmin jos Aleksanterinkatu halataan pysyvästi autottomaksi tulisi sen pinnoitteet uusia, rakentaa pyöräkaistat ja viihtyisää katua istutuksilla ja puilla ja purkaa liikennevalot. Myös pieniä showroom-tyyppisiä liiketiloja voisi rakentaa pitkin katua.
Tarkennoksena: Tarkoitan aloitteella Aleksanterinkatua välillä Hallituskatu-Saaristonkatu. Kallioparkkiin pääsisi edelleen ajamaan Hallituskadun kautta.
2 thoughts to “Autot pois Aleksanterinkadulta”
Kiintoisa ehdotus ja ansaitsee tulla pohdituksi.
Uusikadun ja rautatienkadun liikenne on tosin tukkoista jo nyt, ja niiden tiheämpi ja suurempi ruuhkautuminen ei palvelisi kaupungin kevyttä liikennettäkään näin autottomankaan mielestä.
Parhaimmillaan autoton (tai kenties Torikadun kaltainen vain busseille tarkoitettu) Aleksanterinkatu voisi taas ohjata turhaa kaupungin läpiajoa sen ulkopuolelle. Keskustan sisäinen yksityisautoilu kokisi kiusallisehkon mutkan joka taas voisi vaikuttaa yritysten tavoitettavuuteen keskustassa.
Omien kokemuksieni mukaan Oulu on jo nyt erinomainen pyöräilykaupunki, enkä kokisi kiireellisimmäksi kehittää Oulua nyt ensisijaisesti kävely- ja pyöräilykaupunkina yhden tärkeimmistä kulkuväylistä kustannuksella. Mikäli taas esimerkiksi julkisen liikenteen tavoitettavuutta Oulun syrjäseuduilla ja ajotiheyttä keskustan ja lähiseudun alueella parannettaisiin, voitaisiin ihmisiä ohjata tarpeettomasta keskustan läpiajosta pois tällä tavoin. Näin Aleksanterin tila “vapautuisi” pitkällä tähtäimellä luonnollisemmin ja keskustaa voitaisiin yhtenäistää kevyttä ja julkista liikennettä suosivaksi keskustan tavoitettavuutta vahingoittamatta.
Lyhytaikainen kokeilu voisi toki väliaikaisesti ohjata ihmisiä julkisten ja kevyen liikenteen käyttöön, kesäajalla harvempi liikkuukin keskustassa autolla kevyen liikenteen sijasta. Itse voisinkin olla valmis tällaiseen kokeiluun, mutta Aleksanterinkadun mahdollisuuksia kävelykatuna tällainen lyhytaikainen kokeilu ei kuitenkaan ikävä kyllä pysty esittelemään, joten testaus todennäköisesti aiheuttaisi (kuten Facebookryhmä Puskaradio Oulussa on jo huomattu) lähinnä kismiintyneitä yksityisautoilua ja vihreiden noitajahtia. Riittäviä vaihtoehtoisia kulkuyhteyksiä tai kannattavampia käyttöjä Aleksanterinkadun tienpätkälle kun ei vielä ole.
Hei Henri, kirjoittelin aiheesta lisää tässä blogissani: https://jennipitko.fi/koti/2015/03/29/nain-se-toimisi-autoton-aleksanterinkatu/ ja vastaan noihin kysymyksiin siinä. Olen kyllä eriä mieltä kanssasi siitä, että liikenne olisi tukkoista nyt. Se ei ole ruuhkaista edes “ruuhka-aikaan” sillä peräkkäin ajavat autot ei ole yhtä kuin ruuhka. Todella harvoin liikenne todella ruuhkautuu eli seisoo paikallaan.
Aleksanterinkatu ei lisää keskustan saavutettavuutta, se on pääasiassa läpiajoreitti eikä sitä kautta tulla keskustaan asioimaan.
Oulussa on mahtavat pyöräreitit, mutta matka tyssää keskustaan. Joukkoliikennettä pitäisi parantaa keskeisillä alueille, sillä siellä olisi eniten potentiaalisia käyttäjiä. Syrjäseuduilla tiivisvälisen joukkoliikenteen järjestäminen on todella tehotonta. Asuinrakentamista kannattaa tiiviistä joukkoliikennereittien varrella jotta joukkoliikennettä olisi tehokkaampi järjestää.
Kokeilusta olisi kiva kuulla palautetta autoilijoilta, kävelijöiltä, pyöräilijöiltä ja esimerkiksi torikauppiailta. Puskaradio-ryhmän mielipiteitä en kauhean korkealla laittaisi idean toteuttamiskelpoisuudesta. Rotuaariakin aikoinaan vastustettiin, eikä siitä kuitenkaan tiettävästi mitään viherjahtia ole syntynyt vaan pikemminkin tyytyväisiä käyttäjiä ja elinvoimaista kaupunkikeskustaa.