Nousevat energian hinnat ajavat ihmisiä ahtaalle ja se on vakava paikka. Monet kotitaloudet ovat kipurajalla tai sen yli kohonneiden hintojen ja etenkin polttoaineen ja sähkön hintojen kanssa. Kenenkään turvallisen elämisen edellytykset tai perustarpeet eivät saa vaarantua nopeasti nousseiden hintojen myötä. Mikä tässä tilanteessa siis neuvoksi ja mitä opimme tästä?

Ensinnäkin rajujen muutosten aiheuttamia ongelmia pitää tasata reilulla politiikalla. On syytä olettaa ja toivoa, että tämänkinkertainen energian hinnannousu on ainakin suurelta osin väliaikainen. Mutta silti vastaavia voi olla tulossa ja esimerkiksi ilmastonmuutoksen hidastaminen ja siihen sopeutuminen vaatii yhteiskunnilta muutoksia, joiden vaikutukset ihmisten arkeen täytyy tiedostaa ja negatiivisia vaikutuksia minimoida.

Moni sähköllä taloa lämmittävä ja pitkiä työmatkoja autolla ajava pienituloinen on vaikeuksissa nousevien hintojen kanssa. Suomessa on paljon köyhyysrajalla ja sen alla eläviä, joiden talouden pienetkin hinnannousut ajavat hyvin ahtaalle. Moni pienituloinen työssäkäyvä miettii nyt, kannattaako työtä ottaa ylipäänsä vastaan kauempaa.

On tärkeää muistaa, että energian radikaali hinnanousu ei johdu suomalaisista tai Suomen hallituksen päätöksistä. Kyseessä on laajoista, globaaleista kehityskuluista, jotka vaikuttavat myös Suomessa. Suomessa tehtävillä päätöksillä voidaan kuitenkin vaikuttaa siihen, miten tässä ja vastaavankaltaisissa tilanteissa pärjättäisiin paremmin. Nyt tulisikin auttaa pienituloisia nopeilla, täsmällisillä keinoilla. Myös tuloveron alennusta pienituloisille ja perusturvan tasoa on mietittävä keinoina tilanteen helpottamiseksi.

On usein yritetty esittää, että nykyinen hinnannousu johtuisi Suomen ilmastotoimista. Tämä ei ole totta. Syitä on monia, mm. kaasun ja öljyn korkea maailmanmarkkinahinta sekä vesivoiman heikko tuottavuus tänä vuonna. Kun ilmastotoimia syytetään hinnannoususta, samalla esitetään ilmastotoimista luopumista tai niiden vähentämistä Suomessa. 

Tämä veisi meidän ojasta allikkoon. Ilmastotoimien tekemättömyyden hinta on vielä paljon korkeampi kuin mikään tähänastinen hinnannousu, sillä se pitkittäisi riippuvuuttamme fossiilisesta tuontienergiasta, jonka hinnannousu tämän tilanteen on aiheuttanut.

Nopean tuen lisäksi tarvitsemme toimia, joilla irrottaudumme fossiilista. Win-win tyyppisiä vihreän siirtymän keinoja ovat muun muassa erilaiset tuet energiaremontteihin ja valtion avustamat lainat energiaomavaraisuuteen ja fossiilisista polttonaineista irtautumiseen. 

Esimerkiksi maalämpö lämmitysvaihtoehtona tai sähköauto kulkuvälineenä ovat elinkaareltaan monia vaihtoehtojaaan halvempia, fossiilittomia valintoja, mutta niiden alkukustannus on korkea.

Sähköauto on mainettaan parempi vaihtoehto myös harvemmin asutuilla seuduilla. Esimerkiksi pohjoisessa Suomessa on usein pitkät etäisyydet, mikä aiheuttaa huolta sähköauton toimivuudesta. Erittäin pitkiä etäisyyksiä ajavalle sähköauto ei välttämättä sovikaan, mutta jo nykyisellään usealla sähköautolla riittää kantamaa helposti parisataa kilometriä, talven pakkasillakin. Sähköautolla on harvaan asutulla seudulla puolellaan myös verrattomia etuja: tankkaamista ei tarvitse suorittaa erikseen asemalla, vaan auton voi ladata kotona, kun se ei ole käytössä. Harvaan asutulla seudulla matkat lähimmälle tankille voivat olla pitkiä ja polttoaineen hinnat myös korkeammalla kuin kaupungeissa, johtuen mm. kilpailun vähyydestä. Sähköauto on siksi valinta, joka vähentää riippuvuutta polttoaineen hinnoista ja bensa-asemaverkostosta.

Olisi syytä siis helpottaa tavallisten kansalaisten mahdollisuuksia hankkia itselleen sähköauto. Energiaomavaraisuuslaina, jossa isoa hankintahintaa maksettaisiin paloissa matalakorkoisen lainanlyhennyksinä samalla kun polttoainesäästöt realisoituu, olisi todella hyvä työkalu tähän.

Sähkön ja polttoaineen hinnannousut vaikuttavat monen elämään vahvasti. Kovimmassa hädässä olevia tulee auttaa. Ilmastotoimien tarpeettoman syyttelyn sijaan voimme löytää ratkaisuja, jotka lieventävät hintavaihtelun vaikutuksia ja auttavat sekä ihmisiä että luontoa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *