Näin 70-vuotta täyttävien ihmisoikeuksien päivänä on hieno olla keskustelemassa Oulun kaupungin talousarviosta ja tulevan vuoden toiminnasta. Ihmisoikeuksien edistämisessä on kaupungillamme merkittävä rooli. Oululaislasten ja -nuorten vapaus elää elämää omana itsenään, vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeus, vähemmistöjen syrjimättömyys ja mahdollisuus osallistumiseen myös Suomen kieltä vasta opetteleville ja oikeus työhön ovat asioita joihin vuoden jokaisena päivänä kaupunki voi vaikuttaa.

Kaupungin menestys ja palveluiden rahoittaminen perustuu voimakkaaseen väestönlisäykseen jossa olemme Oulussa kohtuullisen hyvin onnistuneet tähän asti. Tänä vuonna kasvu näyttää hiipuvan. Ensi vuoden budjettia nyt tehdessämme pääsemmekin miettimään, millaiseen kaupunkiin oululaiset haluavat jäädä ja millaiseen kaupunkiin ihmiset haluavat muuttaa.

Tilastoissa korostuu Oulun osalta nuorten naisten poismuutto. Poismuuttoa hillitsemään tarvitsemme kaupunkiin lisää vetovoimaa. Kulttuuripääkaupunkihanke ei voisikaan tulla parempaan saumaan. Tarvitsemme pehmeitä vetovoimatekijöitä ja kiinnostavia kulmia kerrottavaksi kaupungistamme.

Talouden reunaehdot ovat tiukat tulevalle suunnittelukaudelle. Korkea investointitaso ja tulojen hidas kehittyminen asettaa haasteita toiminnan kehittämiselle. Vaatii tietoa ja suurta viisautta kohdentaa käytössä olevat resurssit tuottamaan tasa-arvoista hyvää kaikille oululaisille.

Konsernivelkamme on muiden kaupunkien tasoon verrattuna kohtuullisen alhaisella tasolla mutta velkaantumisen tahti huolettaa. Tarvitsemme lisää verotuloja ja toivottavasti löydämme tulevaisuudessa luovia keinoja tuottaa kohtuullisilla investoinneilla entistä parempia palveluja kaupunkilaisille.

Velkaantumista suurempi talouden ja toiminnan riski on ilmastonmuutos.

Ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia ja uhkaa elämän edellytyksiä maapallolla.

Ilmastonmuutoksen torjunnan suhteen elämme kriittisen tärkeitä aikoja. Nämä ovat ehkä viimeisiä vuosia, jolloin päästövähennykset voidaan toteuttaa kohtuullisin kustannuksin. Me olemme ne päättäjät jotka voimme tehdä päästöjen kehityksen suunnanmuutoksen ilman että se merkittävästi heikentää elämänlaatua. Me olemme ne päättäjät, joilta tulevat sukupolvet tulevat vielä kysymään, mitä Oulu teki kun kuulimme IPCC:n raportista syksyllä 2018, jolloin kukaan ei Suomessa enää voinut sanoa että ei tiennyt.

Strategiassa olemme ottaneet tavoitteeksi olla hiilineutraali vuonna 2040. Nyt tarvitsemme tiekartan tähän tavoitteeseen pääsemiseksi ja samalla meidän on myös varauduttava siihen, että aikataulua on tästä kiristettävä. Pariisissa sovittu maapallon keskilämpötilan nousun rajoittaminen 1,5 asteeseen ei tutkijoiden mukaan toteudu nykyisillä valtioiden kesken sovituilla päästövähennyksillä.

Oulun toimilla on väliä. Ilmastopaneelin puheenjohtajan Markku Ollikaisen mukaan kaupungit ja kunnat päättävät 80 % päästöistä. Strategiat ja tavoitteet asetetaan kansallisesti ja kansainvälisesti. Päätökset tehdään paikallisesti. Emme voi odottaa että joku muu tekee muutokset puolestamme. On välttämätöntä tehdä toimenpiteitä jo nyt, sillä viivytteleminen johtaa siihen, että myöhemmin pakon edessä tehdyt muutokset voivat tulla hyvin kalliiksi.

Meillä on työkaluja ja osaamista. Kunta kaavoittaa ja määrittelee, miten kaupungissa rakennetaan. Rakennusvalvontamme tekee hyvää työtä ennakoivassa ohjauksessa mutta omassa rakentamisessa kaupunki voi olla todellinen suunnannäyttäjä. Toivottavasti näemme tulevan vuonna omissa rakennusinvestoinneissamme yhä enemmän puumateriaaleja ja uusiutuvaa energiaa.

Liikenteen päästöihin voimme myös vaikuttaa. Keskustassa ja lähialueilla kävely ja pyöräily on asetettava selvästi ensisijaiseksi tavaksi liikkua. Kaupungin kehällä joukkoliikennettä on parannettava.

Vihreä valtuustoryhmä kannattaa joukkoliikenteen päästöjen vähentämistä ja siirtymistä kaupungin omassa liikenteessä enenevissä määrin täyssähköbusseihin ja -autoihin. Päätös tästä voidaan tehdä ympäristöohjelmassa.

Linnanmaan korkeakoulukampuksen kehittyminen on suurin kaupungin liikennevirtoja ja asumisen painopistettä muuttava tekijä aikoihin. Muutos on tehtävä kestävästi. Mitä aikaisemmin teemme päätöksen ratikan rakentamisesta, sitä enemmän voimme kerätä maan arvonnousun voittoja sen rahoittamiseen ja rakentaa hyvin tiivistä raidekaupunkia keskustan ja Linnanmaan välille.

Metsät ovat kautta aikojen olleet oleellisessa osassa yhteiskuntamme kehityksessä. Nyt ilmastokriisin uhatessa niiden tärkein tehtävä on sitoa hiiltä ilmakehästä. Oulun kaupunki on suuri metsänomistaja ja metsien omistamisen tärkein tavoite onkin oltava hiilen sitominen ja luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen.

Kaukolämmön päästöt ovat Oulussa korkeat. Turve köyhdyttää luonnon monimuotoisuutta ja on hyötysuhteelta kivihiiltäkin huonompi. Turpeen käyttö tulee ajaa alas nopealla aikataululla.

Oululla on vuosikymmenien ajan luotu vahva osaaminen ympäristö- ja teknologia-aloilla, joten kunnianhimoisilla ympäristönsuojelua edistävillä tavoitteilla on mahdollisuus luoda merkittävästi uusia cleantech-alan työpaikkoja ja markkinoita ja täten vahvistaa talouttamme.

Vihreä valtuustoryhmä iloitsee, ettei sivistykseen ja kulttuuriin aseteta suuria säästöpaineita ensi vuodelle. Varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa luodaan pohja lasten ja nuorten tulevaisuudelle ja toisaalta myös ammattitaitoisen työvoiman saatavuudelle ja siten koko kaupunkiseudun kehittymiselle. Vihreä valtuustoryhmä on huolestunut koulupudokkaiden määrän kasvusta toisella asteella ja luku- ja kirjoitustaidon heikkenemisestä erityisesti peruskouluikäisten poikien keskuudessa. Tulevana vuonna tulee arvioida kriittisesti, ovat kokoulujemme taloudelliset resurssit oikealla tasolla ja pystymmekö tuottamaan sellaiset koulupalvelut, että myös heikommat oppimisvalmiudet ja -taidot omaavat lapset ja nuoret saavat riittävät eväät jatkokoulutukseen ja hyvät valmiudet elämässä pärjäämiseen.

Varhaiskasvatuksessa kaupunginhallitus esittää huomattavaa parannusta nykyiseen tilanteeseen. Ryhmäkokojen pienentäminen tulee helpottamaan päiväkotien arkea ja näin ollen parantaa monen pienen lapsen hyvän elämän edellytyksiä. Oululaisille perheille tämä on odotettu parannus ja ilouutinen. Tästä kauaskatseisesta päätöksestä haluan valtuustoryhmämme puolesta kiittää neuvotteluissa mukana olleita, tämän tärkeän parannuksen mahdollistaneita ryhmiä.

Sote-palveluiden järjestämisen tulevista vastuista olemme eläneet nyt jo vuosia epätietoisuudessa. Hallituskausi lähenee loppua mutta vuosisadan suurimmaksi uudistukseksi luvatun sote-uudistuksen lakeja ei vieläkään ole säädetty. Oulussa olemme kehittäneet palveluitamme niin, että uudistuksen kaatuessakin, pystymme tuottamaan sosiaali- ja terveyspalvelut laadukkaasti ja tehokkaasti kaupunkilaisillemme. Tämä on ollut hyvä linja jota tulee jatkaa.

Suhtaudumme positiivisesti ulkopuoliseen selvitykseen kaupungin ja  sairaanhoitopiirin palveluiden syvemmästä integraatiosta. Erityisesti toivomme ratkaisuja löytyvän yhteistyöstä alkoholi- ja päihdepalveluiden resursointiin sekä lasten lisääntyneen pahoinvoinnin syiden löytämiseksi ja kitkemiseksi.

Hyvinvointipalveluissa niukat resurssit ja kasvavat kustannukset voivat vaikeuttaa panostamista ennaltaehkäisevään työhön mutta toivomme että palveluita kehitetään ensi vuoden aikana yhä enemmän ennaltaehkäiseviksi. On hienoa, että Sivistys- ja kulttuuri- ja hyvinvointilautakunta ovat aloittaneet yhteistyön lasten ja nuorten varhaisen tuen turvaamiseksi. Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen nuorille on hyvä esimerkki toimintamallista joka säästää kustannuksissa mutta myös tuo inhimillistä säästöä kun vältetään osa nuorten raskaudenkeskeytyksistä. Toivomme tämän esityksen menestymistä valtuustossa. Liikuntaneuvonta ja -reseptit, perheiden helposti saatava tuki, asuntoneuvonta ja matalankynnuksen neuvonnat esimerkiksi mobiilisti rakentavat paremmin voivaa yhteiskuntaa verrattain pienin kustannuksin.

Haluan myös tässä kohdassa muistuttaa, että ikäihmisten palveluissa on Oulussakin kehittämisen varaa. Samalla kun haluamme siirtää ikäihmisten asumisen painopistettä kotona asumiseen, on tarjottava kattavia, laadukkaita ja helposti saatavia palveluja tukemaan kotona asumista. Yksinäisyyden kokemuksen vähentämiseen tarvitsemme järjestöjä ja kumppaneita ja kaupungin avustuksilla ja tuilla voimme yhdessä edistää arvokkaan vanhuuden toteutumista kaikkien ikääntyneiden kuntalaisten kohdalla.

Vihreä valtuustoryhmä on huolissaan hyvinvointipalveluiden henkilöstön hyvinvoinnista ja lisääntyneistä sairaspoissaoloista. Työrauhan säilyminen uudistusten keskellä on turvattava.

Budjetissa luodaan raamit myös turvallisuuden tunteelle. Valtuuston tehtävä on luoda puitteet turvalliselle elämälle kaikille oululaisille. Turvalliset ulkotilat, riittävä valvonta, yhteisöstä nouseva huolenpito ovat asioita joilla kaupunki voi edistää turvallisuutta. Sosiaalipalveluiden resursointi ja nuorisotyön oikea-aikaisuus voi tuottaa ennaltaehkäisevää taustatietoa. Ulkona liikkumisen on oltava aina turvallista ja kannatettavaa, myös nuorille naisille ja tytöille niin päivällä kuin yöllä. Tässä emme voi joustaa.

Haluan lopuksi kiittää virkamiehiä budjetin valmistelusta ja ilahduttavan nopeasta tiedon tuottamisesta neuvottelujen edetessä sekä kiittää valtuustoryhmiä hyvästä yhteistyöstä.