Puheenvuoroni budjettivaltuustossa 25.11.2013
Joukkoliikenne ei ole vain kulu tai menoerä, se on peruspalvelu. Oulun kaupungissa 40% on alle 30-vuotiaita, 40% talouksista on yksinasuvien talouksia! ikäihmisten osuus kasvaa kokoajan. Nykyajan nuoret eivät halua hankkia ajokorttia vaan suosia kestäviä liikkumismuotoja.
Joukkoliikenne on näille ryhmille tärkeä kulkumuoto saavuttaa palvelut, työt ja harrastukset. Kunnallisten palvelujen saatavuuden kannalta olisi tärkeää taata palvelujen fyysinen saavutettavuus esimerkiksi uusien hyvinvointikeskusten osalta, jotka etäisyyden puolesta voivat etääntyä kuntalaisista.
Joukkoliikenne ei ole vain saavutettavuusasia, se on myös ympäristöasia. Ympäristö ei odota – toimia päästöjen alentamiseen on tehtävä kokoajan, ei vain silloin kuin muulta liikenee rahaa. Päästöistä viidesosa aiheutuu liikenteestä ja siihen kaupungin omilla toimilla on suora vaikutus.
Keskustan elinvoima, kaupungin houkuttelevuus on riippuvainen joukkoliikenteestä. Minun on vaikea kuvitella houkuttelevaa kaupunkia, siis oikeaa kaupunkia ilman toimivaa joukkoliikennettä. Tämä näkyy jo nyt nuorten ja opiskelijoiden tyytyväisyydestä Oulun kaupunkiin. Korkeakouluun tulevien listalla ainakin pari vuorta sitten Oulu oli kaupunkina yliopistokaupungeista toiseksi viimeinen. Myös muiden kaupunkilaisten joukossa joukkoliikenne saa hyvin huionot pisteet.
Talouteen joukkoliikenne vaikuttaa positiivisesti vähenevien tiekunnosspitomaksujen kautta. Uusien teiden ja kaistojen rakennuspaine vähenee ja korjausvelan kasvu hidastuu. Koska bussipysäkille yleensä kävellään, on joukkoliikenteellä myös ihmisiä
aktivoiva ja sote-kustannuksia alentava vaikutus. Lisäksi tutkimukset osoittavat että sekä valtiolle että kunnalle joukkoliikenne kulkumuotona tulee halvemmaksi kuin autoilu. Minua kiinnostaa nähdä, kuinka pitkään Oulun päättäjät ovat valmiita roikkumaan tässä huonossa palvelutasossa ja panostamaan vain yksityisautoiluun. Luulin että ajatusmaailma oli keväällä muuttunut kun yksimielisesti linjasimme strategiaan joukkoliikenteen osuuden kasvun viidestä prosentista seitsemään prosenttiin. Millä valtuutetut luulevat tämän toteutuvat jos joukkoliikenteen määrärahoja ei olla valmiita korottamaan?
Esitän, että muutetaan joukkoliikennetaulukon määrärahat kaupunginjohtajan alkuperäisen esityksen muotoon.