Kesäisin on mukavaa ja stressitöntä matkustaa junalla. Rauhallisessa matkanteossa siirtymän aikana mieli orientoituu kohteeseen. Matkalla on aikaa ihastella maisemia ja lukea vaikka matkaopasta kaikessa rauhassa. Omat matkani Euroopassa reilatessa ovat ikimuistoisia. Junan ikkunasta olen saanut ihailla Keski-Euroopan maaseutua, jylhiä vuoristoja ja ohi vilahtavia pikkukaupunkeja.

Ensimmäinen rautatie Suomeen valmistui vuonna 1862 ja junamatkustamisen määrä jatkaa edelleen kasvuaan. Sata vuotta ennen syntymääni juhlittiin Oulun nykyisellä kaupungintalolla, silloisella Seurahuoneella Pohjoisen radan avajaisia vuonna 1886. Junamatkustaminen on edelleen helppo ja moderni tapa liikkua.

Ollakseen yhä houkuttelevampi vaihtoehto, junan täytyy pystyä kilpailemaan entistäkin paremmin vaihtoehtojen kanssa. Matkojen täytyy olla sujuvia ja matka-aikojen vielä nykyistäkin nopeampia. Alkaneella hallituskaudella aiotaankin panostaa reilusti raiteisiin. Panostukset päärataan kaikilla väleillä palvelevat merkittävää osaa Suomesta. Panostamalla parempaan raideinfraan junamatkaan kuluva aika vaikkapa Oulun ja Helsingin välissä voi supistua alle neljään tuntiin.

Yksi toistuva huomautusten aihe ovat junaliikenteen myöhästelyt. Tilanne on pahimpia mielikuvia parempi, mutta emme pääse pakoon sitä, että Suomessa junat myöhästelevät enemmän kuin vaikkapa Saksassa. Myöhästelyyn voidaan myös vaikuttaa panostamalla raideinfraan. Pääradan osalta Tampereen ja Helsingin väli on merkittävä pullonkaula, joka kärsii kaikkein eniten myöhästymisistä.

Lisäpalvelut ovat yksi tapa lisätä matkustamisen laatua. Kansanedustajan työn vuoksi istun itse junassa viikoittain ja ideat mahdollisista junissa tarjottavasta palveluista pyörivät usein mielessäni. Olen haaveillut ainakin joogatilasta ja pienestä kuntosalista. VR:llä on ollutkin kokeiluja ainakin videovaunuista ja hiljaisista vaunuista sekä hierontapalveluista ja satutunneista.

Junamatkustamisen suosio on kasvussa. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta liikenteen päästöjen vähentäminen on yksi keskeisimmistä tavoitteista. Juna on liikenteessä kaikkia verrokkejaan vähäpäästöisempi. Siksi yhä useampi matka tulisi tehdä raiteilla lentokoneen tai yksityisauton sijaan. Sen vuoksi tarvitaan panostuksia sekä toimivaan infraan, että matkustamisen laatuun.

Teksti on julkaistu kolumnina Forum24-lehdessä 18.7.2019.