Olen saanut paljon palautetta 23.3. kaupunginvaltuuston kokouksessa jättämästäni aloitteesta autottomasta Aleksanterinkadusta ja päätynyt sen tiimoilta mielenkiintoisiin keskusteluihin niin sosiaalisessa mediassa kuin kampanjoidessa vaalikentillä. Tässä kirjoituksessa kerron, miten autoton Aleksanterinkatu voitaisiin toteuttaa ja mitä iloa siitä olisi. Aukoton ei suunnitelmani ole, mutta ilman uusia ideoita ei mikään asia muutu!

Aloitteeni taustallahan oli se, että kävelijöiden ja pyöräilijöiden olosuhteita tulisi keskustassa parantaa. Aleksanterinkatu on nykyisellään kurja, muurimainen, torinrantaa ja ydinkeskustaa erottava este (kova ajonopeus, kahdesta neljään ajokaistaa ja liikennevalot, joissa kävelijä joutuu seisomaan kauan). Torin parempi liittyminen keskustaan lisäisi uskoakseni keskustan vetovoimaa ja Aleksanterinkadun pyhittäminen kevyelle liikenteelle parantaisi kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita keskustassa. Siitä, miksi kävelyä ja pyöräilyä kannattaa suosia, kerron aloitteessani ja monissa muissa aiemmissa blogikirjoituksissani. Lyhyesti: käveleminen ja pyöräily lisää viihtyisyyttä, parantaa ilmanlaatua, lisää terveellistä elämäntapaa ja vähentää kustannuksia niin infrarakentamisen puolella, kuin sote-menoissakin.

Aleksanterinkadusta nopea pyöräreitti keskustan läpi

Haluaisin kehittää Aleksanterinkatua kävelyn ja pyöräilyn lähtökohdista. Autottomuudella en kuitenkaan tarkoita Rotuaarin kaltaista kävelykatua vaan enemmänkin sujuvasti ohitettavaa ja läpikuljettavaa kevyen liikenteen katualuetta. Aleksanterinkadulle ei sen autotiemäisen luonteen vuoksi ole syntynyt juurikaan kivijalkaliikkeitä, joten kalliiden kävelykatukivien tilaaminen Kiinasta ei olisi se järkevin ratkaisu tälle kadulle. Aleksanterinkadulle sopisi leveät kävelyväylät joiden keskellä leveä pyörätie. Yksi kaista tai osia kadusta sieltä täältä voisi olla varattuna showroomeille tai pop-up-tiloille. Myös koko keskustan alueelta puuttuvat laadukkaat pyörien talviparkit voitaisiin sijoittaa Aleksanterinkadulle.

Toisin kuin autoilijoille, pyöräilijöille ei ole yhtäkään läpiajoreittiä keskustassa. Visiossani Aleksanterinkadun keskellä kulkisi pyörätie joka jatkuisi Heinäpäässä leveänä pyöräkaistana. Pyörällä keskustan ohittaminen ja sinne pääseminen helpottuisi nykyiseen tilanteeseen nähden huomattavasti.

Pyörätien kautta pitäisi pystyä hoitamaan kiinteistöjen huoltoajo. Näinhän on Rotuaarillakin. Autot ajavat rauhallisesti ihmisiä väistäen kortteleiden sisälle.

Kokeileminen kaupunkikehittämisen teemana

Aloitteessani ehdotan, että autotonta Aleksanterinkatua testattaisiin kesäkokeiluna. Kokeilulla voitaisiin kerätä tietoa, miten liikenne toimii muilla kaduilla ja miten keskustassa asioijat ja esimerkiksi torikauppiaat kokevat muutoksen. Kokeilun perusteella autottomasta Aleksanterinkadusta voisi tehdä suunnitelman tai vaikka hylätä koko idea jos sen todetaan olevan toimimaton. Yksi vaihtoehto myös olisi, että kokeilusta tulisi pysyvä niin, että Aleksanterinkatu suljettaisiin autoilta aina kesäisin, jolloin moni oululainen muutenkin vaihtaa auton pyörään.

Väliaikaisuus yksi kaupungin kehittämisen muotona tuli huikean hienolla tavalla esiin myös toissavuotisessa Ruusukatu-teoksessa. Pakkahuoneenkadun pätkiä suljettiin autoliikenteeltä ja tilalle istutettiin valtava määrä ruusuja. Samankaltainen voisi sopia Aleksanterinkadunkin kesäkokeiluksikin.

Miten keskustan läpiajo hoidetaan?

Piirsin kuvan, missä näkyy tärkeimmät keskustaan ja sieltä pois johtavat tärkeimmät tiet. Huomioon on otettu Isokadun muuttuminen kävelypainotteiseksi ja tulevan Kallioparkin sisäänmenot ja hissit, joista pääsee maan päälle. Katkoviivalla on Aleksanterinkadun kohta, jonka rauhottaisin autoilta.

aleksanterinkatu_2

Keskustan läpiajo pohjois-etelä-suunnassa hoidettaisiin jatkossa keskustan muiden läpiajokatujen kautta. Uusikatu vetää hyvin tälläkin hetkellä vaikka siellä on puolet kaistoista rakennustyömaan vuoksi suljettuna (kappaleen alla oleva kuva on otettu “ruuhkaisaan aikaan” klo 17 arkipäivänä jolloin oli muuten Hullut päivät Stockalla). Rautatienkatu toimii myös hyvänä ohitustienä jolla ei ole kuin keskustan suunnasta risteäviä teitä. Rautatienkatu tullaan lähiaikoina uusimaan kokonaan keskustan kohdalta.

Jos Aleksanterinkatu suljettaisiin autoliikenteeltä, ohjautuisi liikenne todennäköisesti ensisijaisesti Uusikadulle. Etelästä Kallioparkkiin suuntaavat valitsisivat myös luonnollisesti Uusikatu/ Hallituskatu risteyksessä sijaitsevan sisäänmenon. Tai jos suunta olisi torille tai pohjoiseen, niin autoilija kiertäisi sinne Uusikadun kautta. Kiertotie ei ole reitin pituuden kannalta mahdoton, onhan autossa istuminen sen verran helppoa puuhaa. Joka tapauksessa autolla pääsisi uskoakseni edelleen keskustan läpi nopeammin kuin kävellen.

Jonkinlainen liikenteellinen ratkaisu pitäisi löytyä, jotta että Aleksanterinkadulta Heinäpäästä pääsisi Uusikadulle. Tällä hetkellä (kartassa siksak-viivalla esitetty) kohta on yksisuuntainen ja luultavasti yksi kaista pitäisi kääntää. Liikenteen ohjaaminen Limingantullissa Uusikadulle tai uudelle radan varressa kulkevalle Rautatienkadulle Aleksanterinkadun sijaan olisi varmaan välttämätöntä. Rantakadun ei olisi tarkoitus toimia Aleksanterinkadun korvikkeena, se pitäisi myös varmistaa.

Keskustaan asioimaan tuleminen on oltava kohtuullisen helppoa autolla, olemmehan Oulussa, jossa auto on yleisin kulkumuoto. Asioimaan pääsy autolla säilyy edelleen erittäin helppona ja oikeastaan vain paranee huomattavasti, tuleehan kallioparkkiin keskustan maan alle pian 900 uutta parkkipaikkaa.

Keskustan läpiajon ei tarvitse olla helppoa sillä läpiajo ei tuo yhtäkään uutta asiakasta eikä lisää elinvoimaa ja hyvin harva tätä katua pitkin ajava jää keskustaan asioimaan. Paras olisikin pyrkiä vähentämään läpiajoa. Jos suoran läpiajon tilalta autoilijaa odottaisi kiertotie, saattaisi hän valita mieluummin jonkin keskustan kiertävän tien esimerkiksi moottoritien. Keskustaan johtavat autotiet olisi tällöin ensisijaisesti niitä varten, jotka jäävät keskustaan.

IMG_0642

Kuvassa Uusikatu arkipäivänä klo 17. Ruuhkaa?

Jotain sille on tehtävä!

Moni joka ei halua estää läpiajoa Aleksanterinkatua, on kuitenkin keskustelun myötä samaa mieltä, että jotain sille kadulle pitäisi tehdä. Jos esimerkiksi kokeilun myötä selviäisi, ettei Uusikadun kapasiteetti riitä kuitenkaan kaiken autoliikenteen vetämiseen tai etelästä pohjoiseen pyrkivän liikenteen ohjaamiseksi Merikosken silloille, voisi Aleksanterinkatua kehittää hiljaisemmaksi autotieksi, jossa kävelijät olisivat etusijalla. Siihen auttaisi liikennevalojen poistaminen, hidasteiden asettaminen suojateiden kohdalle sekä ajoväylän kaventaminen ja kävelyväylän leventäminen. Nopeusrajoitus voisi olla kaupunkiajoon sopiva 30 km/h.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *