Stockmann ilmoitti viime viikolla, että sen talouden sopeuttamiseksi Oulun tavaratalo saatetaan lopettaa. Stockmannin Oulun tavaratalo on ollut jo jonkin aikaa ongelmissa, joka johtuu yksinkertaisesti siitä, että myynti on laskenut eikä riitä kattamaan kulupuolta. Ostoksia siis tehdään liian vähän.
Voidaanko asialle tehdä jotain vai jäämmekö vain seuraamaan sivusta, mitä käy. Tietenkin voidaan! En kuitenkaan ole kannustamassa oululaisia päättömille heräteostoksille vaan ajatukseni on kaupungin päätöksenteossa ja kaupungin kehittämisessä. Onhan päätöksenteko (epäsuorassa) yhteydessä kaupungin vetovoimaan ja yritysten sijoittumiseen, asiakkaiden ostovoimaan ja liikehdintään.
Jos ei aurinkoisia kesäiltoja lasketa, Oulun keskusta ei ole mikään malliesimerkki elävästä kaupunkikeskustasta. Mutta potentiaalia Oululla on. Onhan meillä nuori, koulutettu väestö, toimiva keskusta, historiallista kerrostumaa, merenranta ja iloisia ihmisiä viideosamiljoona! Miten sellaiseksi Pohjoisen metropoliksi päästäisiin, missä Stockmannillakin, riittäisi asiakkaita?
Tässä ehdotukseni, joilla voimme saada Oulun keskusta uuteen nousuun:
1. Panostetaan ihmisiin.
Oulun keskustaa on jo pitkään kehitetty panostamalla autoihin. Ihanteelliset pysäköintiolosuhteet tuo maan alle rakennettava Kallioparkki ja Rotuaaria lukuunottamatta autolla pääsee kaikkialle keskustassa. Nyt on aika panostaa ihmisiin! Vähennetään maan päältä yhtä monta parkkipaikkaa kuin niitä sijoitetaan maan alle ja vapautetaan nämä tilat ihmisille. Poistuvien autopaikkojen tilalle voidaan sijoittaa pyöräparkkeja, pyöräkaistoja, puurivejä, aukioita, puistoja ja kävelykatuja. Yksi autopaikka vie kaupunkitilaa 12,5 neliömetriä. Annetaan osa tästä tilasta pop-up-kaupoille ja katsotaan, mitä tapahtuu! Joukkoliikenteeseen ja pyöräpysäköintiin panostamalla keskustaan pääsy helpottuu niiden osalta, joilla ei ole autoa.
2. Lisää asuntoja keskustaan
Ostovoimaa saadaan lisättyä Oulun keskustaan rakentamalla keskustan alueelle lisää asuntoja. Lisää asuntoja saadaan mahdollistamalla lisäkerrosten rakentaminen ja olemassa olevien kortteleiden tiivistäminen. Vapauttamalla jo rakennetut korttelit autopaikkavelvoitteista, saadaan kortteleita täydennettyä ja tiivistettyä. Uudiskortteleissa olisi järkevää käyttää alennettua autpaikkavaatimusta ja antaa kysynnän määritellä todellinen tarve, joka tuskin on edes minimin korkuinen. Kaavoituskustannuksissa voidaan antaa hintahelpotuksia keskustan alueelle, jotta tiivistäminen saadaan vauhtiin.
3. Ei enää peltomarketteja
On päivänselvää, että peltomarketit syövät ostovoimaa keskustasta. Nyt on aika sanoa stop peltomarketeille ja lopettaa jättiyksiköiden kaavoittaminen ja niiden laajentaminen. Asia onkin ajankohtainen, sillä Oulun kaupunki päättää tänä vuonna uuden Oulun yleiskaavasta. Vaikean tästä tilanteesta kylläkin tekee se, että Oulun keskustan kehittäminen ei välttämättä ole vieruskuntien intressi. Isot kauppahankkeet Oulun naapurissa vaikuttaa Oulun keskustan kehittämiseen, jolla taas on vaikutusta koko Oulun seudun elinvoimaan.
Oulun keskustassa tapahtuu, melkein joka kadun nurkasta näkyy jossain päin nostokurkia. Oulu kyllä kehittyy, mutta onko suunta oikea, jos edes Stockmann ei tänne näe järkeväksi jäädä? Oulun kehityksen ytimessä on lähinnä suurhankkeita, jotka vetävät ulkomaalaisia ketjuja ja kansainvälisiä brändejä. Suurien kauppakeskusten lisäksi vetovoimainen kaupunkikeskusta tarvitsee persoonallisia, paikallisilta tuntuvia pikkuliikkeitä. Nykyisten paikallisten yritysten säilyminen ja uusien saaminen vaatii uusia edullisia kivijalkaliiketiloja.
2 thoughts to “Näin Stockmann saadaan jäämään”
Mitä jos kysyisit niiltä peltomarketeissa käyviltä ihmisiltä, miksi menevät sinne mieluummin kuin keskustaan? Vastaus saattaa yllättää, jos tällä hetkellä kuvittelet, että keskustaa on kehitetty autojen ehdoilla.
Hei FYI, keskustaan on tulossa 900 uutta autopaikkaa kun Kallioparkki avataan.