Jos oikein katsoo Suomen karttaa, niin Oulu on kätevästi Suomen keskellä ja yhteydessä maatapitkin muuhun Eurooppaan. Neljän tunnin juna Helsinkiin ja reitin avaaminen Tukholmaan toisivat aidosti kilpailukykyisen vaihtoehdon lentomatkustamiselle ja auttaisi Suomea kohti hiilineutraaliutta. Siksi raideliikenteessä tulee ottaa ensi eduskuntakaudella seuraavia askeleita kohti näitä tavoitteita.

Liminka-Oulu-kaksoisraide on toteutettava pikimmiten ensi vaalikaudella. Se on askel kohti Neljän tunnin Oulu-Helsinki junaa sekä paikallisen tiheävuoroisen lähijunaliikennepilotin käynnistämistä.

Miltä kuulostaisi paikallisjuna esimerkiksi Iin, Haukiputaan, Tuiran, Limingantullin, Kempeleen ja Limingan asemien välillä? Oulun keskustan palvelut ja työpaikat olisivat kätevästi junayhteyden päässä ja Iin kulttuurikauppilassa tai Liminganlahden luontokeskuksessa voisi kätevästi vierailla junan ja pyörän yhdistelmällä. Olisi hienoa jos seudullamme olisi helpompaa elellä ilman omaa autoa.

Myös välin Ylivieska-Oulu-kaksoisraide tulee saada heti suunnitteluun. Kyseessä on iso hanke, jolle voi saada EU-tukea. Tämä hanke ei saa jäädä Etelä-Suomen isojen hankkeiden jalkoihin, se on myös jättihankkeita helpompi toteuttaa. Huoltovarmuuden kannaltakin on huolestuttavaa, että ainut maayhteytemme länteen on paikoin yksiraiteinen ja hyvin häiriöherkkä. 

Olen erityisen ylpeä, että henkilöliikenne Haaparannalle Ruotsiin otti tällä kaudella merkittävän harppauksen eteenpäin, kun päätimme sähköistää puuttuvan osuuden Keminmaan Laurilasta Haaparantaan. Ruotsin puolella junareitti Tukholmaan on jo toiminnassa. Siksi Suomen täytyy tehdä päätös henkilöliikenteen aloittamisesta Ruotsiin heti kun rata on valmis! 

Junan kyytiin Oulusta, vaihto Haaparannalla ja pää makuuhytin tyynyyn viimeistään Luulajassa. Aamulla herätys Tukholmassa ja jatkoyhteys mihin vain Eurooppaan. Tämä on mahdollista, jos niin halutaan!

Jos saan jatkaa työtäni eduskunnassa, lupaan tehdä jatkossakin lujasti töitä raideyhteyksien kehittämiseksi.