Oulussa keskustan asukasmäärä kasvaa hitaasti vaikka kaupunkiasuminen kiinnostaa yhä enemmän oululaisia. Tänä vuonna toteutetussa asukasbarometrikyselyssä muuttoa suunnittlevien oululaisten suosituimmaksi toiveasunnoksi nousi kerrostalo ja sijainniksi keskusta.
Keskustan täydennysrakentamisen ja asuntojen määrän lisäämiseen yksi konkreettinen hidaste tai jopa este on velvoiteautopaikkojen rakentaminen. Tiiviissä kortteleissa autopaikkoja pitäisi nykyisten normien mukaan rakentaa jopa useampaan kerrokseen pihakannen alle siitäkin huolimatta että todellista kysyntää ja maksajia tälle ei asukkaissa olisi.
Keskustaan muutetaan usein juuri palveluiden läheisyyden ja hyvän joukkoliikenteen vuoksi ja yhteiskäyttöautojen suosio kasvaa samalla kun oman auton omistaminen on yhä harvinaisempaa. Autopaikkanormista luopuminen olisi todellinen uudistus joka johtaisi asuntojen määrän kasvuun ja keskustassa asuvien ihmisten resurssien järkevämpään kohdentumiseen.
Normista luopuminen jättäisi rakennuttajalle tilaa harkita rakennetaanko kohteeseen autopaikkoja vai panostetaanko kenties laadukkaaseen pyöräpysäköintiin. Tämä malli ottaa paremmin huomioon todellisen kysynnän ja voi jopa laskea asuntojen hintoja sillä nykyinen normi pakottaa rakennuttajia upottamaan autopaikkojen kustannuksia asuntojen hintoihin tilanteissa kun autopaikoille ei löydy maksajia asukkaista. Pysäköintinormi on täysin kaupungin omassa päätösvallassa.
Normista luopuminen voisi johtaa myös siihen että autopaikat rakennettaisiin tehokkaammin ja nykyisyä enemmän keskitetysti. Keskitetyt pysäköintilaitokset on helpompi ottaa muuhun käyttöön, kuten asuinrakentamiseen purkamalla hallit pois kun omien autojen tarve vähentyy yhteiskäyttöautojen yleistyessä ja robottiautojen tulon myötä. Liikenteen automatisoituminen voi tapahtua jo kymmenen vuoden sisällä.
Yhdyskuntalautakunnalle esitetty löysennetty pysäköintinormi on selvä parannus nykytilaan mutta todellisena uudistuksena siitä puuttuu kunnianhimo. Pyäsköintinormin väljentämisen sijaan normista pitäisi luopua kokonaan ja jättää pysäköinti kokonaan markkinoiden hoidettavaksi.
Tämä teksti on julkaistu sanomalehti Kalevassa lokakuussa 2017