Puheeni kaupunginvaltuuston kokouksessa 24.11.2014 jossa budjettiin jätettiin ehdotuksia.
Heikossa taloustilanteessa ja leikkausten keskellä määrärahojen korostusta voidaan harkita ainoastaan silloin, jos se lisää työpaikkoja tai tukee kaupunkistrategiaamme eli luovat pitkällä tähtäimellä hyvinvointia ja lisäävät kaupungin elinvoimaa. Tämmöisiä kohteita ovat esimerkiksi ennaltaehkäisevät palvelut ja joukkoliikenne. Sitä ei todellakaan ole esimerkiksi yksityisteiden auraus, joka ei mitenkään palvele strategiaamme eikä luo yhtäkään työpaikkaa.
On totta, että Oulussa joukkoliikenteen tehokas järjestäminen on hankalaa koska yhdyskuntarakenteemme on niin hajautunut. Se ei kuitenkaan estä ettäkö meillä voisi olla toimiva joukkoliikennejärjestelmä. Muihin suuriin suomalaisiin kaupunkeihin verrattuna Oulun joukkoliikenteeseen panostama raha on hyvin paljon pienempi. On harhaa kuvitella, että joukkoliikenteen kävijämäärät kasvavat ilman panostuksia, eikä hankalien lähtökohtienkaan taakse voi loputtomiin piiloutua.
Kaupunkistrategiassamme olemme linjanneet, että joukkoliikenteen osuus kulkutavoissa kasvaa. Tämän linjatessamme annoimme lupauksen paremmasta joukkoliikenteestä. Uusi joukkoliikennejärjestelmä astui voimaan tänä vuonna ja Oulun kaupunki järjestää joukkoliikenteen itse. Linjakilometrejä ollaan kohdennettu uudestaan ja joillakin alueilla palvelu on parantunut. Yhteensä linjakilometrejä on kuitenkin vähemmän liikennöitävään alueeseen suhteutettuna.
Meillä on mahdollisuus tässä budjetin yhteydessä korjata asia. Esitän, että ensi vuodeksi lisätään joukkoliikenteen budjettiin yksi miljoona euroa lisää määrärahoja.
Lisäksi esitän, että lisätään 200 000 € joukkoliikenteelle määrärahoja, jotka käytetään hyvinvointikeskusten saavutettavuuden parantamiseen. Remonttiryhmä linjasi, että uusien hyvinvointikeskusten saatavuus joukkoliikenteellä varmistetaan. En usko, että tähän päästään ilman määrärahojen lisäystä. Vuoden 2016 suunnitteluvuodelle rahaa nostetaan 300 000 ja vuodelle 2017 400 000€.
Olen tehnyt lisäyksen, että Yksityisteiden aurauksen suhteen pysytään kaupunginhallituksen 2013 tekemässään linjauksessa, että kaupunki avustaa aurauksen rahallisesti. Poistetaan kaupunginhallituksen lisäämä ajatus kaupungin itse tekemästä aurauksesta, joka tulee kaupungille kohtuuttoman kalliiksi eikä kannusta tiekuntia aktivoitumaan.
Kaupunginhallitus päätti yksityisteiden aurausavustuksista viime vuonna. Periaatteena oli aktivoida tiekuntia ja avustaa aurausta rahallisesti. Tämä on mielestäni erittäin kohtuullinen periaate tässä taloustilanteessa varsinkin kun olemme pienentäneet reilusti rahoja omien teiden kunnossapidossakin eikä kunnalla ole edes laissa säädettyä velvollisuutta tukea yksityisteiden kunnossapitoa.
Yksityisteiden varrella asuvan ihmiset ovat tehneet tietoisen päätöksen muttaa yksityistien varteen. Tietoiseen päätökseen on varmasti sisältynyt se tieto, että yksityistien huolto on yksityinen vastuu. En näe syytä miksi kaupungin tulisi ottaa auraus hoitaakseen. Se ei tue millään tavalla stragiaamme tavoitettamme eheästä yhdyskuntarakenteesta. Aurauksen kustannukset voivat nousta yli miljoonaan, onko tämä todella jonkun mielestä vastuullista rahojen käyttöä samalla kun leikkaamme lähes kaikkialta muualta?