Monelle ovat tuttuja junamatkat Oulusta etelään Helsinkiin saakka. Reissaajia ja työmatkalaisia palveleva junayhteyden edelleen sujuvammaksi ja nopeammaksi kehittäminen on aiheestakin oltava liikennehankkeiden kärkeä. Kuinka usein tulee ajateltua, että Oulusta ja Pohjois-Suomesta voi melkein matkustaa junalla helposti, vähäpäästöisesti ja kohtuuhintaisesti Eurooppaan odottamatta mahdollisesti tulevaisuudessa siintäviä eteläisiä Suomenlahden alittavia suuria tunnelihankkeita?
Miltä kuulostaisi reilun tunnin junamatka Oulusta Ruotsin rajalle Tornio-Haaparannalle jatkaen yöjunalla suoraan Eurooppaan? Parilla tunnilla jatkettuna sama yhteys on tarjolla myös esimerkiksi Kainuusta. Tämän kiehtovan junayhteyden estää tällä hetkellä 16 kilometin pätkä sähköistämätöntä raidetta Laurila-Haaparanta-välillä. Raiteetkin on.
Suora lentoyhteys Oulu-Tukholma on, miksi tarvitaan myös junayhteys?
Äkkiseltään junamatkailu saattaa tuntua hitaalta tavalta liikkua nopeatempoisessa ajassa, mutta kannattaa pysähtyä hetkeksi ajattelemaan: voisiko sittenkin juna sittenkin olla vaihtoehto? Lähtisit matkaan Oulun keskustasta alkuillasta seitsemän aikaan ja raja-asemalla vaihtaisit yhdeksältä illalla yöjunaan. Seuraavana aamuna olisit jo Tukholmassa. Samaan aikaan kotvasen liian lyhyet yöunet saanut aamulentolainen saapuisi Tukholmaan.
Junamatkailun hienoimpia puolia on, että matka voi olla itsessään jo rentouttavaa ja rauhoittavaa aikaa yhdessä tai vaikka itsekseen kirjaa lukien tai elokuvaa katsoen. Junalla matkustamisen palvelutaso parantuu jatkuvasti ja suosio jatkaa kasvuaan. Kulkupelit ovat siistejä ja viihtyisiä, erilaisia matkustus- ja ajanvietevaihtoehtojakin on tarjolla perhehyteistä ravintolaillallisiin. Mikä tärkeintä, matka tarjoaa tilaisuuden hengähtää ja pysähtyä verkkaisesti ja tasaisesti eteenpäin puksuttavan junan kyydissä. Ja mikä parasta – matkustaminen on tällöin ympäristöystävällistä!
Yöjunalla Tukholmaan ja lounaaksi Kööpenhaminaan
Tukholmasta keskinen Eurooppa onkin jo lähellä. Muutamassa tunnissa suora junayhteys vie Etelä-Ruotsin kautta Tanskaan matkaten läpi kauniin niemimaan. Junan joustavuus yhdistettynä kaupunkien tänäpäivänä tarjoaman majoitustarjonnan runsauden kirjoon tekee matkanteosta yllätyksellistä. Matkalla on vielä mahdollista punnita, olisiko mukava jatkaa Tanskan jälkeen Saksaan ja sen läpi Eteläiseen Eurooppaan. Kiinnostaisiko sittenkin matka Itä-Puolan historiallisten ja kauniiden kaupunkien siivittämänä vai onko matkasi sittenkin kohti Atlantin valtameren rantoja kohden Hollantiin ja vaikkapa Ranskan rannikolle?
Ilman lukittua päämäärää seikkailemisen ohessa on mukava ajoin myös rentoutua valmiiksi suunnitellulla ja mahdollisimman vaivattomalla lomamatkalla. Budjettimatkailijat, perheensä kanssa matkustavat ja suunnitelmallisemmat kulkijat voivatkin vaivatta varata koko reitin pysähdyksineen valmiiksi. Suunnittelu on verrattain helppoa: junalta majoitukseen voi useimmin kävellä vailla jatkoyhteyden aiheuttamia huolia.
Kun mietin junalla kulkua, mieleeni tulee yksi omista ja myös niin monien suomalasten suosikkikohteista Berliini. Vuosia sitten vielä opiskelijana otin junan Berliinistä kohti itselleni ennestään tuntematonta ja unohtumatonta Itä-Eurooppaa määränpäätä vailla ja päädyin useiden pysähdyksien siivittämänä Kroatiaan.
Ensi kerralla suuntana saattaa olla lahden toisella puolella sijaitseva Italia. Ehkä tällä kertaa nopeinta yhteyttä käyttäen, jotta voin maksimoida kohteessa olemisen ajan.
Rahoituksesta puuttuu vain 10 miljoonaa
Uusien iloa ja elämyksiä tuovien muutoksien ei tarvitse olla aina valtavan kalliita tai hankalia ja hitaita toteuttaa. Sujuvat junayhteydet voitaisiin taata Suomen ja Ruotsin yhteistyöllä ja maltillisilla panostuksilla sopivien junavuorokokonaisuuksien mahdollistamiseksi. Asiasta tehdyn selvityksen perusteella hyvien yhteyksien rakentaminen Pohjoisesta Suomesta Eurooppaan aiheuttaisi noin 10 miljoonan euron kustannukset Tornio-Haaparanta–rajalla. Pääosa kustannuksista aiheutuu lyhyen rataosuuden sähköistystöistä ja Haaparannan laiturirakenteen muuttamisesta.
Junamatkailun suosio on helppo laittaa merkille. Ilahduttaviin interrail-tarinoihin törmää yhä useammin, ja matkamessuilla maatapitkin matkustaminen kiinnostaa ja puhuttaa runsaasti.
Pohjoisen Suomen on aika ottaa reipas askel raidematkailun edistämiseksi. Euroopan avautuessa meille pohjoissuomalaisille tarkoittaa se, että myös pohjoinen Suomi talvineen ja elämyksineen mahdollistuu myös monille uusille kansainvälisille matkailijoille lentämistä ympäristöystävällisemmin. Luulajan ja Oulun korkean osaamisen paikkojen, kuten yliopistojen ja elinkeinoelämän, yhteistyö voisi saada uudet siivet. Ei liene kuluvan kovin pitkään, kun toimivan junayhteyden tuomat matkalaiset ja yhteistyö ovat tämän 10-15 miljoonan investoinnin verran jättäneet pohjoisen hyväksi.
One thought to “Yöjunalla Tukholmaan”
Kiinnostava idea ja toivon yhteyden tulevan tarjolle muutaman vuoden sisään! Jos junien merkitys matkustamisessa kasvaa, Oulu voikin yllättäen olla yhtä lähellä Skandinavian keskuksia kuin vesiesteestä kärsivä Etelä-Suomi.
Tosin liekö homma sähköistyksestä kiinni laisinkaan? Kyllähän Kolariinkin saadaan vedettyä makuuvaunuja vaikka sähköistys puuttuu juurikin Laurilasta alkaen. Enemmänkin haitannee raideleveys, joka estää vetämästä ruotsalaisia makuuvaunuja, vaikka dieselillä, Torniota kauemmaksi. Ja tietysti Kepu yrittää jumittaa kaikki yritykset aloittaa yksityisellä rahalla junayhteyksiä, samoin yritykset jotka toisivat esille nykyistä selkeämmin julkisen rahan kohdistumisen nykyiseen junaliikenteeseen. Demarit taas jumittavat yritykset, joissa työehdot voisivat heiketä VR:n ehdoista. Näin on edetty koko EU-jäsenyyden ajan. Ruotsissahan yksityisiä makuuvaunujunia liikkuu jo, ketään ei riistetä eikä liikennöinnin turvallisuuskaan kärsi.
Yksi mahdollinen matalan kynnyksen tapa olisi saada liityntä toimimaan ruotsalaisille yöjunille. Bussi Luulajaan, lippuyhteistyö ja vastuu myöhästymisistä kohdalleen? Ei tietty ole ehkä tarpeeksi fantastista ja seksikästä politiikassa ajettavaksi.